Webschrijven
· Bijgewerkt op 23 mei 2021 ·
Het grote voordeel van het publiceren via een website is dat je artikel meteen beschikbaar is voor iedereen. Ja, iedereen, waar ook ter wereld, in de ruimte zelfs. Mits iemand beschikt over een verbinding met internet.
Een ander voordeel is dat je jouw werk kunt verbinden met gigantisch veel informatie die al op internet te vinden is.
Naast websites blijven andere media belangrijk voor de verspreiding van informatie. Denk daarbij aan folders, flyers, persberichten en verslagen.
Een paar tips
- speciale tekens en toetsencombinaties – voor Mac
- speciale tekens en toetsencombinaties – voor Windows
- handige tips in het stijlboek van de NRC
Bij het plaatsen van een bericht gaat het naast de inhoud om de leesbaarheid en om de vindbaarheid. Concreet: om de titel, de tekst, de opmaak, de categorieën en de tags.
Vraag hulp als je er niet uitkomt.
Voor kenners van de ‘oude’ media: schrijven voor websites is als schrijven voor brochures: geef de lezer snel overzicht over het onderwerp, eventuele extra informatie en het doel van het artikel.
Voor alle media, analoog en digitaal, geldt dat de combinatie beeld met tekst veel aantrekkelijker is dan louter tekst.
Nieuwsbericht
· oprolbaar: het nieuws staat in het begin van het artikel. Verder lezen levert meer gedetailleerde informatie op.
· De titel en de lead dekken de inhoud. Grappige woordspelingen hoeven echt niet.
· één gedachte per alinea
· pagina indeling duiden met tussenkopjes
· linkjes in óf onder het artikel, afhankelijk van stijlboek
Groot artikel
· overzicht in inleiding van artikel
· linkjes naar verschillende onderdelen
· koppen en tussenkopjes voor de oriëntatie
· afbeeldingen, kaders en streamers voor oriëntatie
· downloadbaar als pdf
Kijk verder
- Jeff Bulas: de waarde van beeldmateriaal
- Beter spellen (beste website van 2013)
Maak het je lezer makkelijk. Die houdt niet van zoeken, wel van overzicht en duidelijkheid.
- je titel geeft de inhoud aan van je artikel
- onderstreep alléén linkjes, anders niet
- gebruik geen afkortingen
- maak
de vindbaarheid
Kies altijd een categorie. Daarmee is jouw bericht via een rubriek van het menu van de website terug te vinden.
Ieder bericht kent naast deze rubricering ook specifieke trefwoorden, tags. Deze tags zijn de kenmerken van de specifieke inhoud van het artikel. Daarmee is het bericht via zoekmachines beter terug te vinden.
Tags voegt een redacteur zelf aan zijn artikel toe. Hoe meer hoe beter, mits ze op de inhoud slaan! Maar zoveel mogelijk gebruik van tags die al op de website in gebruik zijn.
reacties op je artikel toestaan
In het Dashboard, onderaan de pagina, kan je kiezen voor ‘sta discussie toe’. Per nieuwssite is ingesteld of iemand ingelogd moet zijn om te kunnen reageren.
Sta je reacties toe, dan moet iemand de binnenkomende reacties modereren. Jij zelf of iemand van de redactie. Oók na de lesperiode, voor zolang de reactiemogelijkheid open blijft staan!
Er zijn grofweg twee soorten inhoud:
• vaste onderdelen zoals een inleiding, contactgegevens, bronverwijzingen. Deze onderdelen passen makkelijk op één webpagina.
• verzamelingen zoals nieuwsberichten, recepten van voorgerechten, teksten voor vieringen en portretten van tuinen. Onderdelen van verzamelingen zijn ingedeeld in rubrieken zodat ze makkelijk te vinden zijn.
In WordPress komen de vaste onderdelen op zogenaamde pagina’s.
Onderdelen van verzamelingen plaatsen we in ‘berichten‘. Zij zijn te rubriceren door ze te koppelen aan categorieën, die vooraf zijn bedacht en aangemaakt.
Het is dus zaak te bezinnen voor te beginnen. Overleg zo nodig eerst met de redactie.
Voeg je een nieuw bericht toe dan staat, strak boven het tekstvlak, een balk met knoppen voor vet, cursief enzomeer. Heeft deze balk maar één laag, klap ‘m dan uit door op het gootsteen-icoon te klikken.
Een nieuwsbericht bestaat minimaal uit:
- een kop (of titel)
– op internet is een titel een belangrijke wegwijzer naar de inhoud; alle belangrijke ingrediënten moeten er in - tekst
– kopieer je uit Word, gebruik dan bij het plakken:
– de lead is, bij lange artikelen, een samenvatting van de inhoud: geef de lezer informatie wat hem/haar te wachten staat;
– tussen alinea’s staan witregels i.v.m. de leesbaarheid;
– één argument/gedachte/mening per alinea;
– bij opsommingen gebruik je een lijst;
– een lange verhaallijn ordenen met tussenkoppen, streamers en/of afbeeldingen; dat vergroot de leesbaarheid!
– kopiëren van andere sites doe je niet; verwijzen (linken) naar andere sites wel;
– speciale karakters vind je onder:
· Format: Standaard
•sinds 2010 is het mogelijk om voor je bericht een speciaal format voor de vormgeving te kiezen. Wordt niet gebruikt.
•bij de scherminstellingen is het Format-blok uit beeld te halen.
· kies altijd een categorie
– je bericht is dan via een rubriek in het menu terug te vinden
· kies tags
– tags zijn sleutelwoorden die staan voor de inhoud, een goede aan vulling op de titel; want …
– tags worden gelezen door zoekmachines;
· sla je werk op
via ‘Opslaan als concept’, ‘Publiceren’ of ‘Bijwerken’.